Het nut van een goede navigatiestructuur

 In Blogs

Tijdens het ontwerpproces van een website moet er goed nagedacht worden over de navigatiestructuur. Er is geen behoefte aan een scenario van geïrriteerde bezoekers en website verlaters. Dit willen we vermijden. Vooral als de informatie op een website veel kan betekenen. Toch wordt er nog te weinig nagedacht over de navigatiestructuur van een website met alle negatieve gevolgen van dien.

Een onduidelijk structuur heeft veel negatieve effecten. Dit is niet alleen vervelend voor je websitebezoekers, maar ook zoekmachines zoals Google. Google houdt niet van een onduidelijke structuur. Het gevolg: een hoog bouncepercentage en een lage online vindbaarheid op het internet. Dit alles resulteert in misgelopen potentiële klanten.

Maar hoe bepaal je dan een duidelijke navigatiestructuur?

Ten eerste moet er worden nagedacht over de doelgroep(en). Iedere doelgroep heeft een ander doel en is dus op zoek naar andere informatie. De indeling van de navigatiestructuur moet hierop aangepast worden.

Daarna zal er in kaart moeten worden gebracht wat de organisatie met de website wil bereiken. Het doorgeven van informatie, de directe verkoop van een product/dienst, het verzamelen van data of delen hiervan? Als de structuur in lijn ligt met de doelstellingen van de website en de doelgroep geeft waar ze om vraagt en naar op zoek is, spreekt men van een duidelijke navigatiestructuur.

Soorten navigatiestructuren.

Tenslotte moet er onderscheid worden gemaakt in de hoofdthema’s en sub thema’s. Door de navigatiestructuur te categoriseren, wordt er in principe een boomstructuur gebouwd waarbij de pagina’s in de hoogste categorie belangrijker zijn dan de onderliggende pagina’s. De navigatie structuur bestaat uit twee lagen.

    1. Hoofdmenu: Hier staan alle pagina’s die bijdragen aan de conversiedoelen, de belangrijkste thema’s dus. Het is aan te raden om maximaal zes items in dit menu te plaatsen. Dit om keuzestress te vermijden.

 

    1. Informatief menu: Pagina’s die minder belangrijk zijn voor conversiedoelen, maar wel handig zijn voor bezoekers. Bijvoorbeeld: vacaturepagina’s, contact, klantenservice, FAQ in een dropdown-menu.

 

Let wel op: de navigatie structuur is enorm belangrijk maar zo ook de content van de website. Want goede content zorgt voor vindbaarheid. En hier moet er altijd naar toe worden gewerkt. Daarover meer in een volgende blog.

We vinden het leuk als je reageert

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken