Weet je voldoende van landingspages?

 In Blogs

Hét doel van een landingspage: conversies creëren. Dit betekent dat je wilt dat je bezoeker actie onderneemt en deze uitvoert door bijvoorbeeld het invullen van een contact en/of inschrijfformulier. Of je gelijk gaat bellen. Of overgaat tot een aankoop. Dan zul je dus flink indruk moeten maken! Gave, goed doordachte landingspages kunnen je helpen met het verhogen van de conversie mits ze doelgericht zijn ingericht.

Maar wat is een doelgerichte landingspage? En hoe koppel je een landingspage aan een specifiek doel?

Een doelgerichte landingspage is een pagina gericht op het doel wat je wilt bereiken. Dan moet die pagina aan verschillende zaken voldoen:

1. Focus op een doelgerichte keyword
Een landingspage heeft slechts één focus keyword en die staat tevens in de url. Dit keyword heeft in principe twee doelen: vindbaarheid en verduidelijking/uitleg. Je wilt dat je pagina vindbaar is in Google en je wilt je bezoekers duidelijk maken of een oplossing bieden voor wat ze zochten door dit keyword in te typen. Hou in gedachte: je hebt maar één boodschap! Bied daarvoor een waardevol en relevant content-aanbod.
Als je eenmaal je focus keyword hebt kun je deze een aantal keer in de tekst, afbeeldingsattributen, titels en meta omschrijving van je pagina terug laten komen. Maar nog belangijker is een steengoede content. Nogmaals: de bezoeker zoekt antwoorden en oplossingen. Geef dus duidelijke uitleg over de waarde van het aanbod.

2. Structuur en aantrekkelijkheid is een must
Binnen een paar seconden moet het duidelijk zijn waar de pagina over gaat wanneer bezoekers op je pagina ‘landen’. Een goed doordachte structuur is hierbij erg handig. Denk hierbij aan titels en call to actions. Tik voorkomende problemen aan en geef oplossingen. Maar voordelen helder.
En de pagina moet visueel aantrekkelijk zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van voorkeur maar de volgende vuistregels zouden je moeten helpen:

– Titels teksten en call to action buttons krijgen een andere kleur maar ze komen wel met elkaar overeen.
– Gebruik onderscheidende blokken per pagina-onderdeel
– Gebruik visuals en iconen. Maar let op: gebruik het niet te veel!
– Zorg voor voldoende ruimte en een heldere indeling.
– Zorg voor een uitnodigend formulier wat snel en eenvoudig in te vullen is
– Toon een bedankpagina na de conversie
– Voorkom onnodig scrollen, hou de pagina compact en overzichtelijk

3. Het verhaal
Vertel een goed verhaal, verplaats je in die klant, neem de klant daarin mee en verhoog zo de conversie.
Er zijn zes fases om dit te stimuleren:

1. Bewustzijn creëren,
2. Aandacht krijgen (structuur en aantrekkelijkheid),
3. Aandacht vasthouden (relevante informatie),
4. Overweging beïnvloeden (gratis demo, garantie of resultaten),
5. Aankoop beïnvloeden (samenvatting van de voordelen),
6. Loyale klant (e-mailstrategie)

Advies nodig voor het inrichten van een goede landingspage? Solid Webdesign

We vinden het leuk als je reageert

Typ hieronder uw zoekterm en druk op Enter om te zoeken